فروشگاه اینترنتی کالاک

  • فروشگاه اینترنتی کالاک
  • فروشگاه اینترنتی کالاک
  • 0915-300-4419
  • 0513-876-1871
صفحه اصلی انتقال قدرت

1757 محصول

محصولات اخیرا مشاهده شده

درباره بیرینگ

بیرینگ چیست؟

بیرینگ (Bearing) یا به اصطلاح یاتاقان حرکت نسبی دو یا چند قطعه را به حرکت مشخصی به عنوان مثال حرکت چرخشی و یا حرکت خطی محدود می سازد و اصطکاک بین قطعات متحرک را کاهش می دهد. بیرینگ ها در بسیاری از وسایل و ماشین آلات مانند لوازم خانگی، سیستم های تهویه، خودرو، هواپیما و ژنراتور برق کاربرد دارند. تصاویر زیر محدود کردن حرکت توسط بیرینگ به حرکت خطی و یا چرخشی را نشان می دهند.


بیرینگ خطی

بیرینگ خطی

دو نوع بیرینگ خطی که حرکت به اصطاح واگن را بر روی ریل در یک جهت محدود می سازند.

 

استفاده از بیرینگ برای حرکت چرخشی شفت

محدود سازی حرکت شفت به حرکت چرخشی توسط بیرینگ

تفاوت بیرینگ و یاتاقان در بازار ایران

در بازار ایران بیرینگ همان بلبرینگ یا رولبرینگ است اما یاتاقان در واقع به عنوان بیرینگ پایه دار شناخته می شود.

 

وظیفه و نقش بیرینگ

  • کاهش اصطکاک و چرخش نرم

 از آنجایی که اصطکاک بین شفت دوار و بخشی که از چرخش پشتیبانی می‌کند، رخ می‌دهد لذا بین این دو جزء از بیرینگ به منظور کاهش اصطکاک و چرخش نرم تراستفاده   می‌شود. این امر میزان مصرف انرژی را کاهش می‌دهد، و در واقع مهم ترین عملکرد بیرینگ‌ها محسوب می‌شود.

  • قفل کردن شفت در جای خود و انتقال قدرت از یک قطعه به قطعه دیگر

شفتی که در حال چرخش است و قسمتی از دستگاه یا ماشین که توسط بیرینگ شفت را در جای خود نگه می دارد نیروی زیادی تحمل میکنند.  بیرینگ ها وظیفه ثابت نگه داشتن شفت در جای خود و در حین چرخش آن را فراهم میکنند؛ و همچنین از تماس شفت و اصطکاک ناشی از آن با بدنه دستگاه که منجر به خرابی می شود جلوگیری می نماید.

تاریخچه استفاده از بیرینگ

از زمان های قدیم بشر راه های متعددی را برای کاهش اصطکاک ایجاد کرده است. اگر نگاهی به اهرام مصر بیندازیم برایمان غیر قابل باور خواهد بود که سنگ‌هایی با چنین عظمت و بزرگی فقط با نیروی دست و بدون دخالت هیچ وسیله کمکی جابه جا شده اند. با بررسی نقاشی‌های دیواری مصر باستان می‌توان شاهد غلت خوردن کنده‌های بزرگ در زیر سنگ‌های عظیم بود. محققان بر این باورند که با چرخاندن این کنده‌ها، اصطکاک کاهش می‌یابد و نیروی نسبتا کمی برای حرکت دادن این سنگ‌های بسیار سنگین امکان‌پذیر شده است. این روش حمل سنگ جای خود را به ایده غلتک داد که در بیرینگ ها استفاده می‌شود.

تاریخچه استفاده از بیرینگ

پدر بیرینگ مدرن کیست؟

لئوناردو داوینچی هنرمند برجسته ایتالیایی و یکی از کهن الگوهای "مردان رنسانس" بود. اغراق آمیز نیست اگر او را «پدر» بلبرینگ مدرن بنامیم. لئوناردو به طرز باورنکردنی در مورد همه چیز مشتاق و کنجکاو بود و تأثیر زیادی نه تنها در دنیای هنر، بلکه در زمینه طراحی مکانیکی نیز بر جای گذاشت. در طراحی‌های او می‌توان طرحی از یک بیرینگ را در ماشین آلات یافت که ساختار آن شامل دو حلقه بالا و پایین، و توپ های غلتان است که بین حلقه ها گیر کرده اند. به طور شگفت انگیزی، این طرح حتی شامل یک "قفس" است تا توپ ها با یکدیگر تماس پیدا نکنند. این تقریباً مشابه ساختار بیرینگ هایی است که امروزه همچنان از آنها استفاده می‌کنیم.

تاریخچه استفاده از بیرینگ

اجزا و قسمت‌های تشکیل دهنده بیرینگ

  • بیرینگ ها اغلب شامل اجزای زیر می باشند:
  • رینگ های داخلی و خارجی
  • ریس ها
  • عناصر غلتشی شامل ساچمه ها و یا غلتک ها
  • قفسه
  • آب بند (Shield یا Sealing)

اجزای تشکیل دهنده بیرینگ

قسمت های تشکیل دهنده بیرینگ

رینگ های بیرینگ

شکل زیر دو بیرینگ شعاعی را نشان می‌دهد. این بیرینگ‌ها نیرویی را که به صورت عمود بر محور اعمال می‌شود را تحمل می‌کنند. بلبرینگ‌ها (ball-bearinng) از ساچمه‌ به عنوان عناصر غلتشی خود استفاده می‌کنند. اما در بیرینگ‌های غلتکی (roller- bearing) از غلتک (استوانه ای یا مخروطی شکل) به عنوان عناصر غلتشی استفاده می‌شود. رینگ بیرینگ داخلی، که شفت در آن قرار می‌گیرد، رینگ داخلی نامیده می‌شود. و رینگی که بیرون قرار می‌گیرد و داخل هوزینگ (پایه) قرار دارد، رینگ خارجی نامیده می‌شود. رینگ داخلی و خارجی معمولاً از فولاد آلیاژی کروم با خلوص بالا ساخته می شود. این ماده دارای سختی و خلوص لازم برای بارگذاری بالا و عمر طولانی است.

اجزای تشکیل دهنده بیرینگ

ریس بیرینگ

ریس (raceway) شیاری در داخل رینگ خارجی و تو رفتگی در خارج رینگ داخلی می باشد که مسیر حرکت ساچمه ها/غلتک ها را ایجاد می نماید.

اجزای بیرینگ-ریس

اجزای غلتشی

اجزای غلتشی مختلفی وجود دارد که متناسب با شرایط خاص بیرینگ ها، مانند قدرت نیروی نگهدارنده یا سرعت چرخش، طراحی شده اند.

اجزای غلتشی بیرینگ

قفسه

وظیفه اصلی قفسه نگهداری از عناصر غلتشی در داخل بیرینگ است. اما علاوه بر آن، همانطور که در شکل نشان داده شده هنگامی که حلقه داخلی بیرینگ می‌چرخد، این امر باعث می شود که عناصر غلتشی، غلت بخورند و منجر به تماس و اصطکاک آن‌ها می‌شود که به منظور جلوگیری از این امر از قفسه (cage) استفاده می‌شود تا عناصر غلتشی از یکدیگر جدا شوند و به آرامی کنار یکدیگر بچرخند.

نقش قفسه در بیرینگ

 

انواع مختلفی از قفسه وجود دارد که متناسب با شرایط خاص بیرینگ مانند قدرت نیروی نگهدارنده یا سرعت چرخش طراحی شده است. به عنوان مثال قفسه پرس شده و قفسه ماشین کاری شده را در شکل زیر مشاهده می کنید.

انواع قفسه در بیرینگ

آب بند

آب بند (Shield یا Sealing) در دو و یا تنها در یک طرف بیرینگ قرار میگرد. آب بندها معمولا از جنس فولاد یا لاستیک نیتریلی هستند. اما همه بیرینگ ها دارای آب بند نمی باشند. مهم ترین وظایف آب بند شامل موارد زیر می باشد:

  •  دور نگه داشتن کثیفی و گرد و غبار محیط بیرون به داخل بیرینگ
  •  نگه داشتن روان کننده در داخل بیرینگ
  •  جلوگیری از آسیب مکانیکی به عناصر غلتشی داخل بیرینگ

به این ترتیب، رینگ های بیرینگ، عناصر غلتشی و قفس‌ها همگی در عملکرد آن‌ نقش مهمی دارند و با ترکیب آن‌ها بیرینگ می‌تواند به آرامی بچرخد. با این حال، تنها با این اجزای مختلف، برینگ قادر به چرخش مداوم و پایدار نخواهد بود. یکی دیگر از مهم ترین اجزای برینگ در زیر توضیح داده شده است.

روان کننده

هدف بیرینگ‌ها چرخش پایدار و صاف است و برای انجام این کار باید اصطکاک با حرکت غلتشی کاهش یابد و از سایش اجزای مختلف جلوگیری شود. این کار با استفاده از روان کننده‌ها انجام می‌شود."گریس" نیمه جامد (یعنی مانند کرم) و "روغن روان کننده" مایع، هر دو به طور گسترده به عنوان روان کننده بیرینگ استفاده می‌شوند. روان کننده همچنین برای حذف گرمای تولید شده در داخل بیرینگ در حین چرخش آن عمل می‌کند و باعث افزایش طول عمر بیرینگ می‌شود. به همین دلیل روان کننده جزء مهمی است که به برینگ اجازه می‌دهد تا به طور پایدار و روان بچرخد.

استفاده از روغن روان کننده در بیرینگ

دسته بندی بیرینگ‌ها از جهت اعمال نیرو

نیروی وارد شده به بیرینگ‌ها می‌تواند در جهات مختلفی وارد شود؛ بنابراین بر اساس این نیروی وارد شده می‌توان بیرینگ‌ها را دسته بندی کرد. نیرویی که به بیرینگ وارد می‌شود "بار" نامیده می‌شود. نیرویی که به صورت عمود به محور وارد می‌شود را بار شعاعی "Radial load"و نیرویی که در جهت شفت وارد می‌شود را بار محوری "Axial load" می‌نامند.

عناصر غلتشی

جهت اعمال نیرو

غلتک (roller)

ساچمه (ball)

رولبرینگ شعاعی

بلبرینگ شعاعی

عمود بر محور

(بار شعاعی)

(radial load)

رولبرینگ کف گرد

بلبرینگ کف گرد

در راستای شفت

(بار محوری)

(axial load)

دسته بندی کلی انواع بیرینگ

به طور کلی دو دسته بیرینگ وجود دارد.

بلبرینگ

در بلبرینگ از ساچمه ها به عنوان عناصر غلتشی استفاده شده است. سطح تماس بلبرینگ ها نقطه است. حرکت آنها بسیار سریع است اما قادر به تحمل نیروی بالایی نیستند با این وجود قابلیت تحمل هم بار شعاعی و هم بار محوری را دارند.

بلبرینگ

رولبرینگ

سطح تماس رولبرینگ ها به صورت خطی است و به همین دلیل آنها قادر هستند بار شعاعی زیادی را تحمل کنند. اما به دلیل افزایش اصطکاک (ناشی از سطح تماس خطی) اصطکاک بالاتر و سرعت کمتری نسبت به بلبرینگ ها دارند.

رولبرینگ

 

انواع بیرینگ غلتکی

انواع بلبرینگ ها

1. بلبرینگ شیار عمیق

بلبرینگ‌های شیار عمیق (Deep-Groove Ball Bearing) بیشترین استفاده را در بین تمام بلبرینگ‌ها دارند. آ‌‌ن‌ها می‌توانند هم بار شعاعی و هم مقدار مشخصی از بار محوری را که از هر دو جهت به طور همزمان وارد می‌شود، تحمل کنند. به لطف طراحی ساده آن‌ها، نگهداری آنها آسان است و به شرایط عملیاتی حساس نیستند، بنابراین در طیف گسترده‌ای از کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند.

بلبرینگ شیار عمیق

2. بلبرینگ تماس زاویه‌ ای

اگر به یک بیرینگ برای تحمل یک بار محوری بسیار بزرگ نیاز باشد، از بلبرینگ‌های تماس زاویه ای (Angular Contact Ball Bearing) استفاده می‌شود. بلبرینگ های تماس زاویه‌ای می‌توانند بار شعاعی و بار محوری یک جهته را به طور همزمان تحمل کنند. هنگامی که بارهای محوری از هر دو جهت باید تحمل شوند، دو یا چند بلبرینگ تماس زاویه ای با هم ترکیب می‌شوند.

بلبرینگ تماس زاویه ای

3.بلبرینگ‌ خود تنظیم

بلبرینگ‌های خود تنظیم (Self-Aligning Ball Bearing) شامل یک ردیف ساچمه دوتایی است که توسط قفس هدایت می‌شوند. در این بلبرینگ‌ها قابلیت چرخش زاویه‌ای نسبت به حلقه (رینگ) خارجی فراهم است. این نوع بلبرینگ زمانی استفاده می‌شود که تراز شفت و محفظه وجود داشته باشد و شفت ممکن است منحرف شود. بلبرینگ‌های خود تنظیم شونده برای تحمل نیروهای شعاعی بسیار مناسب هستند.

بلبرینگ خود تنظیم

4. بلبرینگ‌ کف گرد

بلبرینگ‌های کف گرد (Thrust Ball Bearing) از دو دیسک برای نگهداری ساچمه‌ها استفاده می کنند. آنها تنها برای تحمل نیروی محوری در یک جهت ساخته شده اند.

بلبرینگ کف گرد

کاربرد بلبرینگ ها

بلبرینگ‌ها کاربرد و استفاده بسیار بالایی دارند. به طور مثال:

  • اقلام خانگی: دوچرخه، اسکیت برد، چرخ خیاطی، ماشین لباسشویی، خشک کن، غذاساز، سشوار، دستگاه پخش دی وی دی، میله ماهیگیری.
  • تجهیزات اداری: فتوکپی، فکس، هارد دیسک، پنکه، تهویه مطبوع.
  • صنایع: آسانسور، خطوط مونتاژ، پله برقی، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، تجهیزات ماشین ابزار با سرعت بالا، ماشین آلات کاغذ سازی، اره‌های زنجیری، ابزارهای برقی، پمپ ها و کمپرسورها، ساخت اسباب بازی، قطار، توربین های بادی.
  • خودرو: موتورها، فرمان، میل محرک و محرک، موتورهای الکتریکی، جعبه دنده، گیربکس.

انواع رولبرینگ ها

1.رولبرینگ استوانه ای

رولبرینگ‌های استوانه‌ای (Cylindrical Roller Bearing) از غلتک‌های استوانه‌ای به منظور غلتش استفاده می‌کنند. این رولبرینگ‌ها به نسبت بلبرینگ‌های شیار عمیق بار شعاعی بیشتری را تحمل می‌کنند و لذا می‌توانند در ماشین‌هایی که در آن ضربات قوی ایجاد می‌شود، مورد استفاده قرار گیرند.

رولبرینگ استوانه ای

کاربرد رولبرینگ های استوانه ای

فرآوری سیمان، بازیافت فلزات، کارخانه‌های نورد، خشک کن‌های چرخشی، یا ماشین آلات خمیر و کاغذ، تجهیزات ساختمانی، سنگ شکن‌ها، موتورهای الکتریکی، دمنده‌ها و فن ها، چرخ دنده‌ها و ... .

2. رولبرینگ سوزنی

در این رولبرینگ‌ها (Needle Roller Bearing) از غلتک‌های سوزنی استفاده شده است. غلتک‌های سوزنی به نسبت غلتک‌های استوانه‌ای قطر کمتری دارند و بنابراین بیرینگ ارتفاع مقطع کمتری دارد.

رولبرینگ سوزنی

کاربرد رولبرینگ های سوزنی

پمپ ها و کمپرسورهای هوا، گیربکس‌ها، سیستم‌های انتقال قدرت خودرو، موتورهای دو و چهار زمانه و ... .

3. رولبرینگ مخروطی

رولبرینگ‌ مخروطی (Tapered Roller Bearing) از غلتک‌های مخروطی شکل ساخته شده است. این رولبرینگ‌ بیشترین استفاده را در بین تمام رولبرینگ‌ها دارند و می‌توانند بار شعاعی و بار محوری یک جهته را به طور همزمان تحمل کنند.

رولبرینگ مخروطی

هنگامی که بارهای محوری از هر دو جهت باید تحمل شوند، دو یا چند رولبرینگ مخروطی با هم ترکیب می‌شوند.

 

رولبرینگ مخروطی

کاربرد رولبرینگ مخروطی

 کشاورزی، تجهیزات ساخت و ساز و معدن، گیربکس، موتورها، توربین های بادی و غیره.

4. رولبرینگ کروی

رولبرینگ‌ کروی (Spherical Roller Bearing) از غلتک‌های محدب ساخته شده است. این رولبرینگ‌ها دارای دو مسیر غلتش در حلقه داخلی و یک مسیر غلتش در حلقه خارجی می‌باشد. رولبرینگ‌های کروی برای تحمل بارهای شعاعی بالا و بارهای محوری متوسط ​​مناسب هستند.

رولبرینگ کروی

 

کاربرد رولبرینگ های کروی

گیربکس، توربین‌های بادی، ماشین‌های ریخته‌گری، جابجایی مواد، پمپ‌ها، فن‌ها و دمنده‌های مکانیکی، تجهیزات معدنی و ساختمانی، تجهیزات پردازش خمیر و کاغذ، حفاری دریایی، وسایل نقلیه آفرودی.

علاوه بر دسته بندی های مختلف برینگ که در بالا به طور کامل شرح داده شد، انواع دیگری از بیرینگ ها نیز وجود دارد که ادامه به توضیح و کاربرد آن می پردازیم.

بیرینگ مغناطیسی

بیرینگ مغناطیسی (Magnetic Bearing) نوعی بیرینگ است که بار را با استفاده از شناور مغناطیسی تحمل می‌کند. بیرینگ‌های مغناطیسی حرکت قطعات را بدون تماس فیزیکی انجام می‌دهد. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند یک شفت چرخان را معلق کنند و با اصطکاک بسیار کم و بدون سایش مکانیکی اجازه حرکت نسبی را بدهند. یاتاقان‌های مغناطیسی بالاترین سرعت را در بین انواع یاتاقان‌ها دارند.

کاربرد بیرینگ های مغناطیسی

بیرینگ‌های مغناطیسی در چندین کاربرد صنعتی مانند تولید برق، پالایش نفت، عملیات ماشین ابزار و جابجایی گاز طبیعی استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین در سانتریفیوژ نوع Zippe، برای غنی‌سازی اورانیوم و در پمپ‌های توربومولکولی استفاده می‌شوند.

بیرینگ ساعتی

بیرینگ ساعتی (Jewel Bearing)، بیرینگ ساده‌ای است که در آن یک میله فلزی در یک حفره محوری با روکش جواهر می‌چرخد. مواد جواهر معمولاً یاقوت کبود مصنوعی یا یاقوت سرخ است. بیرینگ ساعتی در ابزار دقیقی که اصطکاک کم، عمر طولانی و دقت ابعاد مهم هستند استفاده می‌شوند. کاربرد: بیشترین استفاده در ساعت های مکانیکی است.

بیرینگ ساعتی

بیرینگ هیدرولیک

در بیرینگ‌های هیدرولیک (Fluid Bearing) بار به یک لایه نازک از مایع یا گاز تحت فشار که در حال حرکت بین سطوح بیرینگ است، وارد می‌شود. از آنجایی که هیچ تماسی بین قطعات متحرک وجود ندارد، هیچ اصطکاک لغزشی وجود ندارد و به بیرینگ‌های هیدرولیک اجازه می‌دهد اصطکاک، سایش و لرزش کمتری نسبت به بسیاری از انواع دیگر بیرینگ‌ها داشته باشند.

کاربرد بیرینگ هیدرولیک

تجهیزات دوار سنگین، از جمله در نیروگاه‌های برق آبی برای پشتیبانی از توربین‌ها و ژنراتورها، ماشین آلات سنگین مانند شفت پروانه‌های دریایی.

بیرینگ هیدرولیک

بیرینگ خمشی

بیرینگ‌های خمشی (Flexure Bearing) طوری طراحی شده اند که با یک یا چند درجه آزادی زاویه‌ای سازگار باشند. بیرینگ‌های خمشی در کاربردهایی که نیاز به تطابق زاویه‌ای دارند، عملکرد مشابهی با بیرینگ‌ها یا لولاهای معمولی دارند. با این حال، این بیرینگ‌ها نیازی به روغن کاری ندارند و اصطکاک بسیار کمی دارند. یکی از کاربردهای این بیرینگ‌ها در لولاهای درب می‌باشد.

بیرینگ خمشی

شماره گذاری بیرینگ ها

امروزه چندین سیستم شماره گذاری در صنعت بیرینگ استفاده می‌شود. ابعاد مرزی برای سری خاصی از بیرینگ‌ها در استانداردهای مختلفی مانند ABMA، JIS و ISO تعریف شده است. علاوه بر این، بسیاری از تولید کنندگان سیستم‌های شماره گذاری خود را ایجاد کرده‌اند که ترکیبی از شماره‌های بیرینگ و یک سری کد است که مشخصات اضافی را مشخص می‌کند.

 

شماره گذاری بیرینگ ها

 

نحوه شماره گذاری بیرینگ ها

  • نوع بیرینگ
  • سری بیرینگ
  • اندازه سوراخ بیرینگ
  • نوع محافظ
  • لقی (تلرانس)
  • صدا و لرزش

 

نحوه انتخاب بیرینگ

چگونه متناسب با نیازمان بهترین و مناسب ترین بیرینگ را انتخاب کنیم؟

1. تعیین ظرفیت بار بیرینگ

ابتدا باید نوع و میزان باری که بیرینگ قرار است تحمل کند را بدانیم. بلبرینگ ها معمولا مناسب بارهای کم تا متوسط هستند و رولبرینگ ها برای تحمل بارهای سنگین مناسب تر می باشند.

2. تعیین سرعت چرخش

سرعت چرخش نیز باید مشخص باشد. در سرعت‌های بالا معمولا بهتر است از بلبرینگ و در سرعت های پایین از رولبرینگ استفاده شود.

3. فاکتور لقی و استحکام

فاکتور لقی برای انتخاب نوع بیرینگ بسیار مهم است؛ لذا باید میزان لقی مد نظر برای کار خود را بدانیم. برای کاربردهایی که نیاز به لقی کمی دارند بلبرینگ ها بهترین گزینه هستند.

4. تعیین روان کننده مناسب

برای کاربردهای بیرینگ در سرعت های بالا، مقدار n*dm (سرعت در قطر متوسط) باید محاسبه شود.

n*dm= n*[(D+d)/2]

سرعت: (rpm) n

قطر داخلی: d

قطر خارجی: D

اگر این مقدار از حداکثر سرعت گریس بیشتر باشد، گریس قادر به روانکاری کافی نخواهد بود. بنابراین باید گریسی را انتخاب کنیم که حداکثر سرعت آن از مقداری که در رابطه بالا محاسبه کردیم بیشتر باشد. برای کاربردهایی که سرعت بالا نیاز ندارند میتوانیم از پاشش روغن یا حمام روغن استفاده کنیم؛ اما معمولا استفاده از این موارد زیاد رایج نمی باشد.

نوع بیرینگ

 کد

 نام بیرینگ

1

 بلبرینگ خود تنظیم

2

 بلبرینگ کروی

3

 بلبرینگ مخروطی

4

 بلبرینگ دو ردیفه

5

 بلبرینگ کف گرد

6

 بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه

7

 بیرینگ تماس زاویه ای تک ردیفه

N

 رولبرینگ استوانه ای تک ردیفه

NA

 رولبرینگ سوزنی

اولین رقم یک برینگ نشان دهنده نوع آن است. به عنوان مثال: در یک بلبرینگ 6208 رقم اول "6" یک بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفی است.

سری بیرینگ

 کد

 مقاومت در برابر ضربه

0

 بسیار سبک

1

 کف گرد بسیار سبک

2

 سبک

3

 متوسط

4

 سنگین

8

 بخش بسیار ضعیف

9

 بخش ضعیف

 

رقم دوم نشان دهنده سری بیرینگ است که بیانگر مقاومت برینگ می‌باشد. مقاومت بیرینگ حداکثر بار تنشی است که یک سازه می‌تواند تحمل کند.

سایز سوراخ بیرینگ

ارقام آخر

(سایز سوراخ)

(برای 04 و بالاتر دو رقم آخر در 5 ضرب می شود)

00

10

01

12

02

15

03

17

04

(5*)

05

(5*)

06

(5*)

 

رقم سوم و چهارم یک بیرینگ به اندازه سوراخ بیرینگ اشاره دارد و همان قطر داخلی بیرینگ است و بر حسب میلی متر اندازه گیری می‌شود. از "00" تا "03" اندازه گیری‌ها در بالا ذکر شده است. از "04"به بعد سایز سوراخ برابر با پنج برابر رقم سوم و چهارم دو عدد آخر بیرینگ است. در صورتی که رقم چهارم وجود نداشته باشد، رقم 3 نشان دهنده سایز سوراخ بر حسب میلی متر است. برای مثال: در مورد بیرینگ 2RS 625 سایز سوراخ بیرینگ 5 میلی متر خواهد بود. و در مورد بیرینگ 6207ZZ رقم سوم و چهارم "”07”به معنای اندازه سوراخ بیرینگ 35 میلی متر است.

نوع محافظ

 کد محافظ

 توضیحات

 Z

 کاسه نمد (آب بند) فلزی یک طرفه

 ZZ

 آب بند فلزی دو طرفه

 RS

 آب بند لاستیکی یک طرفه

 2RS

 آب بند لاستیکی دو طرفه

 V

 آب بند لاستیکی بدون تماس یک   طرفه

 VV

 آب بند لاستیکی دوبل بدون   تماس

 DDU

 آب بند دوبل تماسی

 NR

 رینگ و شیار

 M

 قفسه برنجی

حروف بعد از شماره بیرینگ نشان دهنده وجود یا عدم وجود نوع محافظ یا آب بندی است. اکنون می‌توانیم تشخیص دهیم که در مورد بیرینگ 6208RS حروف"RS" به این معنی است که از یک طرف محافظت می‌شود.

لقی (تلرانس)

 لقی (تلرانس)

 

 C2

 محکم

 C0

 نرمال

 C3

 لق و گشاد

 C4

 خیلی لق

تلرانس در بیرینگ

لقی بیرینگ به معنای کل فاصله‌ای است که از طریق آن می‌توان یک حلقه بیرینگ را نسبت به دیگری در جهت شعاعی (تلرانس شعاعی) یا در جهت محوری (تلرانس محوری) حرکت داد. تقریباً در اکثرا موارد، تلرانس اولیه در یک بیرینگ بیشتر از تلرانس در زمان اجرای آن است. دلیل این تفاوت موارد زیر می‌باشد:

1. انبساط حلقه داخلی یا انقباض حلقه بیرونی باعث کاهش تلرانس می‌شود.

2. بلبرینگ‌ها در حین کار گرما تولید می‌کنند. انبساط حرارتی اجزای بیرینگ بر روی تلرانس تأثیر می‌گذارد.

صدا و لرزش

 میزان صدا و   لرزش

 

 Z1v1

 خوب

 Z2v2

 بهتر از z1v1

 Z3v3

 بهتر از z2v2

 Z4v4

عالی

به طور کلی صدای بلبرینگ تابعی از خود بلبرینگ (عوامل داخلی) و نحوه استفاده از آن (عوامل خارجی) است.

عوامل داخلی:

  • پرداخت صحیح ساچمه‌های بیرینگ و تمیزکاری آن
  • گرد بودن حلقه‌ها و ساچمه‌‎ها
  • طراحی صحیح قفسه

 

عوامل خارجی:

  • نوع روان کننده
  • بار بیش از حد
  • نصب نامناسب
  • ذرات گرد و غبار و ...

صدا و ارتعاش بیرینگ‌ها به چهار طبقه بندی به عنوان Z1، Z2، Z3 و Z4 تقسیم می‌شود. این کلاس‌ها به مصرف کنندگان کمک می کند تا بیرینگ‌ها را انتخاب کنند. برای مثال: یک بیرینگ Z3V3 دارای محدوده متوسط ​​25-35 دسی بل است که برای کاربردهایی مانند پنکه‌های سقفی مناسب است. دسی بل واحد اندازه گیری بلندی صدا است.

شماره گذاری بیرینگ ها

نحوه پیدا کردن نوع بیرینگ از روی کد

مثال:

6201Z

بلبرینگ شیارعمیق - سبک - سایز سوراخ 12میلی متر- آب بند فلزی یک طرفه

 N203

رولبرینگ استوانه ای تک ردیفه - سبک - سایز سوراخ 17 میلی متر

 

فروشگاه اینترنتی کالاک